Är VisitSwedens hållbarhetsstrategi att uppmuntra internationella turister att ta tåget?

Målet är att den svenska turismen ska fördubblas på 10 år.  I en trendanalys från RTS/TRIP förutspås flyget behöva öka med 40% för att det ska vara möjligt. Analysen presenterades på Tillväxtdagarna i Göteborg, där VisitSwedens Vd Thomas Brühl deltog i en paneldiskussion. Därför är det mycket märkligt att Brühl i dagens SvD inte säger sig känna till den siffran, dvs att tillgängligheten och flyget behöver öka om målet är fler nationella destinationer och att locka hit nya turister från jordens alla hörn. Sen blir det ännu märkligare. Brühl säger att i VisitSwedens hållbarhetsstrategi ska uppmuntra resenärer att ta tåg i stället för flyg!

VisitSweden arbetar på uppdrag av staten och svensk turistnäring. På deras hemsida finns idag ingen information som uppmuntrar till flyresor, så bör det också förbli. VisitSweden ska inte ställa flyg eller tåg, eller något transportslag emot varandra utan fokusera på sitt huvuduppdrag; internationell marknadsföring av svenska destinationer.  Låt människor välja transportslag efter sina egna premisser.

About Anna Wilson

Generalsekreterare för Svenskt Flyg.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s