Flygplanstillverkaren firar att slutkontraktet för den första Boeing 787 Dreamliner skrivits under i Seattle. I morgon sker den formella överlämningen av flygplanet, som efter en noga koreograferad show sedan flyger mot Asien där den ska tas i bruk av ANA. Som om inte det vore nog är det i dag också 30 år sedan Boeing 767 flög första gången. De bägge flygplansmodellerna har faktiskt flera likheter, trots de lite drygt 30 år som passerat mellan dem. Bägge flygplanen ansågs vara tekniskt revolutionerande. Boeing 767 var det första tvåmotoriga flygplanet som kunde klara långflygningar och det var även först med att ha glascockpit. Efterträdaren 787 är i stor utsträckning byggd i nytt material och har nya motorer, som gör den oerhört mycket effektivare än sina företrädare. På så sätt är de lika, men annars skiljer de sig åt enormt. På 30 år händer nästan mer än man kan förstå i flygbranschen. Boeing 787 kan flyga längre, den är snabbare, den tar fler passagerare och mer last. Samtidigt är den 60 procent tystare än sina företrädare och släpper ut 20 procent mindre koldioxid. När man ser bakåt på utvecklingen som varit känns det spännande att se framåt på utvecklingen som kommer.
-
Recent Posts
- SAS förnyar sig med Airbus
- 50 års jubileum på Paris Air Show at Le Bourget!
- Alla vill till himlen men en del hamnar här – The Boneyard i Tucson, Arizona
- ICAO och UNWTO samarbetar för att bidra till det globala välståndet, den globala samhällsnyttan!
- Jet Art – från runway 24R at Los Angeles International Airport
Archives
Categories
Meta
Advertisements