Handelskriget trappas upp. Hallå Bryssel – det är dags att vakna nu!

Härom veckan så fick inte Novair förnyat tillstånd att flyga över Indien på sina Thailandsflygningar, bara timmar innan planet skulle lyfta från Arlanda fick Novair klartecken från Indien. Men endast för att branschen agerat på egen hand, först med ett brev till Matthew Baldwin, Director Aviation and International Transport på DG Move och Sim Kallas som till slut vaknade till och diplomatiska förhandlingar startades. Det är tyvärr glasklart att  våra beslutsfattare i Bryssel tar det hela med ro, deras vänta och se strategi drabbar nu flygbranschen med full kraft. Den kinesiska regeringen menar allvar med att cancellera alla orders på Airbus flygplan som motåtgärd mot EU: s system för utsläppshandel. Det är snarare ett löfte än ett hot. Ambassadör Wu Hailong sa att det är helt “rimligt att kinesiska flygbolag väljer Boeings flygplan i stället och kommer uppmana kinesiska flygbolag att göra så.

Detta är bara den första vågen av kommande sanktioner i som kommer att drabba svenskt och europeisk flygnäring om inte EU ETS omförhandlas. Antingen till att omfatta enbart EU: s luftrum eller lyfts upp på ICAO nivå och ett internationellt system lanseras. Ryssland skruvar upp sina kommande WTO förhandlingar gällande de redan alltför höga överflygningsavgifter för för EU-flygbolag. Indien dammar av befintliga bilaterala avtal med EU-länder med målet att istället skriva om dom till Indiens fördel. Även den amerikanska regeringen är på väg mot ett lagförslag som skulle förbjuda amerikanska flygbolag från att följa med ETS. När denna “Ignorera ETS Bill” tas av kongressen, kommer Obama vara tvungen att underteckna den vare sig han vill eller inte.

De 26 nationerna som ingår i ”The coalition of the unwilling” planerar ett batteri av sanktioner. Det är helt oacceptabelt att inte Bryssel agerar i frågan. För att hitta en lösning krävs att alla parter agerar på ett konstruktivt sätt. En global bransch bör ha en global lösning på ett globalt problem. Det yttersta ansvaret ligger nu hos Connie Hedegaard och EU-kommissionen.

Det är dags att vakna nu!

About Anna Wilson

Generalsekreterare för Svenskt Flyg.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s