IT tar flyget till nya höjder

Det råder väldigt hård konkurrens inom flygindustrin, vilket resulterar i väldigt små vinstmarginaler. Den globala flygindustrin, med en omsättning på nästan 636 miljarder dollar räknade med en vinst på endast 4,1 miljarder dollar under 2012. Vilket ger en marginal på 0,6 %. Som man kan förstå har flygbolagen försökt hitta nya inkomstkällor och pressa ned kostnaderna så mycket som möjligt. Men med fortsatt fokus på att leverera en så bra och prisvärd produkt till kunden som möjligt och att hela tiden expandera utbudet. IT spelar en viktig roll för att göra detta möjligt.

Ett bra exempel är industrins övergång till e-biljetter 2008. Som en följd av detta förenklades försäljningsprocessen och biljettköpen via flygbolagens hemsidor ökade markant. Detta skapade även ett mervärde för kunderna som nu fick en enklare och mer flexibel flygupplevelse. Nu när vi till och med kan få våra boardingpass genom mobiltelefonen ges även möjligheten att ha en direkt dialog med flygbolagen. Information om förseningar, bagageutlämning och flighter i allmänhet direkt i telefonen underlättar för servicepersonal men även för passagerarna som hela tiden har den senaste informationen direkt i fickan. Men de enorma möjligheterna som finns att hämta genom tillgängligheten som ges av mobiltelefoner, har hindrats av stränga regler kring radioutrustning ombord på flygplanen.

Vissa flygbolag har trots detta redan börjat erbjuda uppkoppling ombord. Norwegian var tidigt ute, SAS har börjat och Boeing som just nu levererar ett av världens mest tekniskt avancerade passagerarflygplan vill vara i framkant även när det gäller att erbjuda trådlösa nätverk ombord. Med nio ton potatis har företaget utfört grundliga tester för att förbättra täckningen och uppkopplingshastigheterna inuti kabinen. Boeing hävdar att detta har reducerat testtiderna avsevärt då man har kunnat simulera passagerarna med hjälp av potatisen och även undvikit säkerhetsrisker som uppkommer med riktiga testpassagerare.

Även om testmetoderna kanske verkar underliga, är den slutgiltiga produkten ett stort steg i rätt riktning. Den senaste utvecklingen kommer att främja teknologins roll som drivande faktor när det gäller att hitta nya tjänster och produkter att erbjuda kunderna ombord. Även det amerikanska telekommunikationsverket FCC har insett att efterfrågan på trådlöst internet ombord är stort. De har godkänt flera nya satellitsändare och mottagare som placeras på flygplanen. Detta underlättar avsevärt processen för de amerikanska flygbolagen som ansöker om tillstånd hos FAA om att få installera trådlösa nätverk ombord. Detta medför i sin tur tydligare riktlinjer för internetuppkopplingar på flygplan i USA och genom de amerikanska myndigheternas stora inflytande på flygindustrin, även för Europa och Sverige.

Hela flygindustrin bygger på globala standarder och fortsätter att vara en drivande faktor. IT-innovationen inom flygindustrin måste också bygga på globala standarder, för att minska kostnaderna för flygbolagen och för att öka tillgängligheten för kunderna. E-biljetterna var bara början på en rad innovativa idéer och när IATA i oktober beslutade om en ny standard för distribution av flygbolagens produkter kanske snart hela flygindustrin inser att IT har en avgörande roll i framtiden. Inte bara för att minimera kostnader för flygbolagen utan framförallt för att maximera upplevelsen för de 3 miljarder passagerarna som flyger varje år.

About Anna Wilson

Generalsekreterare för Svenskt Flyg.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s